zondag 17 april 2016

Hooggevoelig en Gezondheid







Voor de meeste mensen is in deze tijd HSP (Highly Sensitiv Person) geen onbekend fenomeen meer. Er wordt talrijk geschreven door deskundigen, zelf wel of geen HSP, of mensen die het een boeiend onderwerp vinden. Het meeste waarover geschreven wordt zijn de kenmerken, eigenschappen en valkuilen. Ook de fysieke klachten van deze groep mensen worden in het algemeen omschreven.

Over het laatste, de gezondheid wil ik mijn eigen ervaring delen, zodat meerdere hooggevoelige mensen zich misschien kunnen herkennen in mijn verhaal. Voor alle duidelijkheid, ik ben geen ervaren deskundige in HSP dan alleen mijn eigen ervaringen te delen..



Hooggevoelig en gezondheid.

Het kan niet anders dan dat een hooggevoelige buiten de gevoelens ook een extra gevoelig lichaam heeft. De meeste kenmerken van een gevoelig lichaam uiten zich in jeuk voor bepaalde producten. Kledingstoffen zoals wol. Labeltjes in de kleding, hoog gesloten cols die de adem kunnen benemen, al is het maar in gevoel. Haakjes van BH of blouses die irriteren, panty’s die jeuken net als malliots.

Bepaalde producten zoals zalven, lotions of douche producten kunnen allergische reacties oproepen. Dat uit zich in rode vlekken, schraalheid en jeuk die zich kunnen vormen tot (harde) korsten.

Sterke geuren van wierook of ehterische oliën net zoals sterke parfums kunnen op de luchtwegen slaan en allergische reacties veroorzaken.

Ook het innerlijk lichaam zoals de boven -en onderbuik kunnen extra gevoelig zijn. Zo kan een HSP last hebben van spastische darmen, maagpijn omdat de zonnevlecht (maag) teveel open staat voor energieën van buitenaf. Dat komt omdat vanuit de zonnevlecht of maag, lijnen of koorden worden gebouwd met de mensen met wie je in contact komt of bent. Hoe meer verbondenheid, des te dikker de lijn of koord. De meeste hsp-ers eten geen dierlijk vlees, niet alleen vanwege het gevoelig darmstelsel, de liefde en respect voor dieren speelt ook een rol mee..

Wanneer men net als ikzelf veel met kwaaltjes en ziekten heeft rond gelopen zonder te weten hooggevoelig te zijn, kan het op den duur de gezondheid aantasten. Omdat men eerder nooit heeft kunnen onderscheiden wat van jezelf of de ander is en dat pijnen en kwalen van andere mensen kunnen worden over genomen. Veelal gaat men dan naar de dokter die dan ook geen oorzaak kan vinden. Deze onderscheiding kan pas plaats vinden wanneer men bewust is eigen hooggevoeligheid en mede hier door in eigen kracht kan staan om aan te voelen wat is van jezelf en wat is van de ander. Zo kan je vlugger los laten wat niet bij je hoort

Een paar voorbeelden uit eigen ervaring een paar jaar terug, toen nog niet bewust van mijn HSP. Ik liep enige tijd rond met pijn op de borst en hartklachten, op naar de Cardioloog die niets kon vinden. Niet lang daarna kreeg iemand uit mijn naaste omgeving een zware hartinfart die goed afgelopen was.

Nog een voorbeeld, een famililid die migraine patiënt is, was op visite. Mede omdat ik dat zelf ook ben, zag ik voortekenen van een halve maan met flitsende gekleurde lichtjes eraan. Dacht bij mezelf, ga me voorbereiden op de aanval tot ik kort er na hoorde dat mijn familielid geveld was door een aanval.

Aan de ene kant kan er behoefte zijn om mensen te waarschuwen waar deze mee rondlopen, aan de andere kant mag men niet zomaar mensen bang maken met wat je voelt bij hen. Buiten dat om mag je niet voor doktertje spelen dan wel tegen de ander zeggen indien je wat voel, ga naar de dokter.

Nu kan ik door bewustwording van HSP wel onderscheiden wat wel of niet hoort bij me en mijn eigen ziekten en klachten herkennen die wel van mezelf zijn. Dat voorkomt veel narigheid, ziekzijn en onnodig doktersbezoek, maar vooral een goede gezondheid zoverre het mogelijk is.

De volgende keer een artikel over samengeperste hokjes van HSP samen met ADD, ADHD, Autisme. Tevens over de verschillende varianten onder de groep Hooggevoeligheid zelf.

Dit artikel mag niet gekopieerd of herblogd worden zonder mijn toestemming, zo blijft er respect bestaan voor het geschrevene van mijn hand.

Vragen en reacties zijn welkom, niets moet, alles mag.

© Marianne

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Onthoud dit...