maandag 18 april 2016

Vlinders, betekenis en kleuren




ALGEMENE BETEKENIS
De vlinder heeft meerdere symbolische betekenissen. Als algemeen symbool symboliseert de vlinder de kortstondigheid van het leven, dit vanwege zijn teerheid en korte levensduur.
 
DANSEN, VROLIJKHEID Vlinders lijken welhaast te dansen als ze op bloemen neerstrijken. Ze herinneren ons eraan dat we in het leven de dingen niet zo serieus moeten nemen. Ze wekken een gevoel van lichtheid en vreugde in ons op en houden ons voor dat het leven een dans is en dansen op zich al grote vreugde schenkt. Vlinders wekken ons ertoe op omhoog te komen en ons te bewegen, want als je beweegt, dans je al. Dansen geeft ons de zoetheid van het leven terug. Dat wordt nog eens onderstreept door het feit dat vlinders smaakreceptoren op hun voorpoten hebben. Eroverheen lopend proeven ze de bloemen. Verschijnt er een vlinder, vraag je dan af hoeveel of hoe weinig vreugde je in je leven ervaart. Fleur op, kijk uit naar verandering. Besef dat alle verandering goed is.
 
RELIGIEUZE BETEKENIS Voor Christenen is de dood de overgang naar een beter leven, de overgang van een tranendal naar het Hemelse Koninkrijk De vlinder symboliseert hierbij: 1. Bij het sterven van de mens ontstijgt de ziel haar stoffelijk omhulsel, zoals een vlinder haar pop. 2. De drie stadia die de ziel doorloopt: leven, dood en wederopstanding.
 
TRANSFORMATIE Vermoedelijk geen ander dier of insect is zo symbolisch geworden voor het proces van transformatie en gedaante verwisseling als de vlinder. Elke dag transformeren we, elke dag veranderen we. Beleef jouw transformatie ten volle, zie het als een prachtig geschenk en ontdek en ontwikkel de waaier van mogelijkheden die je verkrijgt en reeds bezit. Gebruik je vleugels en vlieg mee de wijde wereld in!
 
CHINA De Chinezen zagen er een symbool van huwelijksgeluk en vreugde in. In de Hopi-traditie droegen ongetrouwde meisjes van de vlinderclan hun haar in de vorm van vlindervleugels. In de indiaanse overlevering vinden we verhalen over hoe eer vlinders verschijnen wanneer ze door kinderen van de Nez -Percé stam worden opgeroepen.
 
INDIANEN – TOTEM Voor de Noord Amerikaanse indianen is de vlinder een symbool van verandering, vreugde en kleur. Bestudeer de kleuren van je vlinder op hun betekenis; je zult er beter door begrijpen welke rol je totem voor jou speelt. De vlinder is het symbool voor verandering in het hogere. Hij leert ons hoe we ons leven bewust kunnen veranderen, nieuwe voorwaarden kunnen creëren en wensen kunnen verwezenlijken. Elk nieuw idee en elke stap tot zelfontplooiing spiegelt zich in de ontwikkelingsgang van de vlinder. Zijn eifase staat voor de geboorte van een idee. In het larvenstadium is het aan de tijd om te bepalen of dit idee zal worden omgezet in een daad. In de cocon moet men bij zichzelf naar binnen gaan om het idee met de eigen persoon te verbinden. Het tevoorschijn komen van de vlinder is de geboorte van een nieuwe werkelijkheid. Nu kan de vreugde van de nieuwe schepping met anderen worden gedeeld. Deze vier stappen van verandering vinden in het leven voortdurend plaats. Ze zijn noodzakelijk voor onze verdere ontwikkeling. De kracht van de vlinder helpt het denken te ordenen en de volgende stap bewust te zetten.


VLINDERS: KLEUREN EN INTERPRETATIE

In deze tijd van spirituele groei, komen steeds meer mensen in aanraking met vlinders. Het artikel symbool van de vlinder op mijn blog wordt dagelijks heel veel gelezen en reacties volgen van mensen die ervaringen hebben gehad met vlinders met speciale gebeurtenissen eraan gelinkt. Prachtige reacties die de moeite waard zijn om te lezen.
 
Dit artikel gaat over de kleuren van de vlinder en een extra stukje symboliek van de vlinder.
Kleuren en de betekenis ervan
Beigezandkleur, neutraal
Blauwgoddelijkheid, oneindigheid, onschuld, kleur van de hemel, kleur van trouw, kleur van Maria, melancholie, oprechtheid
Bruinnederigheid, degelijkheid, kleur van de aarde
Geellicht, luister, glorie, kleur van de zon, Pasen, lente
Goudgoddelijkheid, rijkdom, macht
Groenhoop, groei, leven, lente, toekomst
Grijsneutraal, geborgenheid, wijsheid, luxe, ouderdom
Koperonwankelbaar
Magentavrolijk
Oranjewarmte, rijkdom
Platinazeventig jaar
Paarsrouw, ingetogenheid
Purpergezag, koninklijkheid
Roodliefde, hartstocht
Rozelicht dat doorbreekt, zachte tedere liefde, blijdschap
Witstilte, waarheid, reinheid, tederheid, liefde
Zilverreinheid, zuiverheid, vast vertrouwen
Zwartduisternis, diepste rouw
 
 
Vlinder:
Eén van de mooiste dierensymbolieken en boodschappers op zielsniveau!
De vlinder bezit de kracht van een wervelwind, staat voor reïncarnatie, transformatie, mutatie en
magie.

Vlinders  symboliseren transformatie, zij beginnen hun leven als rupsen en lijken daarna dood te gaan in hun cocons, om vervolgens weer te voorschijn te komen als prachtige vlinder. De rups leert je, en daar lag je goed in de richting met je onrust, GEDULD,dat alles tot bloei komt als de tijd er rijp voor is en niet eerder. Een tijd van voorbereiding is het zoals ploegen, zaaien, groei en oogsten elkaar opvolgen.
‘Men’ zegt dat vlinders en vogels de boodschappers van boven zijn.
Wanneer een vlinder of vogel opvalt door zijn toch iets afwijkende gedrag weet je zeker dat deze zo’n boodschapper is. Dat is een gevoel. En misschien zou dat ook een ander dier kunnen zijn.
Een vlinder kan bijvoorbeeld een heel eind, ongewoon ver en vreemde routes volgend, met je meevliegen of zelfs op je schouder of hand komen zitten. Ook een vogel kan opvallend dichtbij je komen en daar blijven, zonder schijnbare angst.
Het blijft allemaal te maken hebben met interpretatie en hoe open jij ervoor staat.
Over de vlinder valt veel te zeggen. dromerigheid, vrolijkheid of gratie. Een wegvliegende vlinder wordt over het algemeen beschouwd als een bevrijdend symbool. Op een spiritueel niveau is de vlinder het symbool van de onsterfelijke ziel en voor de kortstondigheid van het leven. De vlinder staat ook symbool voor de drie stadia die de menselijke ziel doorloopt: leven, dood en wederopstanding.
 
De geest of spirit verwijst naar de Griekse naam voor vlinder “psyche” als het symbool voor de menselijke ziel.-Zijn mythische betekenis is verbonden met de ziel van de overlevende op zoek naar reïncarnatie.
-Een vlinder is het symbool van: schoonheid, vergankelijkheid, onsterfelijkheid, wedergeboorte of gedaanteverwisseling.
-Het is een positief symbool van verandering en onsterfelijkheid, en de uit ogenschijnlijke dood geboren schoonheid (zoals de levenloos lijkende cocon).

 
http://www.mireilleweetmeer.nl/dieren-en-hun-spirituele-betekenis/


34 opmerkingen:

  1. En als je even buiten zit en je ziet iets uit de lucht vallen... Vlak naast je landt dan een deel van een vleugel van een vlinder. Kan dat wat betekenen en zo ja, wat zou dat kunnen zijn? Ik voel dat het niet zomaar gebeurt, maar kan het niet plaatsen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan is hij opgegeten door een vogel denk ik😉☺️

      Verwijderen
  2. Heb jij het gevoel vleugel lam te zijn en geen kant meer op kunt?
    Je wil wel graag bewegen, dansen zoals een vlinder maar je weet niet hoe?
    Die ene vleugel zou kunnen beteken dat je bang bent iets te verliezen?
    Misschien mag je zelf de vraag stellen hoeveel of weinig vreugde jij ervaart in het leven
    Neem het leven niet zo serieus, fleur op en kijk uit naar veranderingen
    Gebruik je beide vleugels en vlieg er de weide wereld mee in
    Hopelijk kun je hier iets mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel. Ik heb juist het idee dat ik 'piek' van geluk. Voor het eerst in jaren lijkt alles goed te gaan en voel ik echt puur geluk. Misschien dat het juist betekent dat het leven en de liefde me op dit moment (letterlijk en figuurlijk) vleugels geeft? Dat zit ik me nu pas te bedenken na jouw antwoord :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste ,Bestaat er geen Boek van grtjes Marc s

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tijdens de begrafenis van mijn moeder vorige week, liepen we terug van de begraafplaats naar de plaats waar de condoleances plaatsvonden...we kwamen op de route ook langs het huis van mijn moeder...het laatste stuk werden we vergezeld van een bijzonder felgele citroenvlinder die ons voorging.
    Heel bijzonder en door velen opgemerkt terwijl het midden december was!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is een klein wit vlinder in huis heel mooi lijkt op een engel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij mij kwam vorig jaar een witte vlinder op mijn rollator zitten en later op.mijn arm en ging een stukje mee
    Ik voelde me daarna heel rustig

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik was in de tuin, en zag een vlinder van een bloem vallen, ik raapte hem. Op en zette hem voorzichtig in een doos met rozen, omdat hij avond s nog bewoog, heb ik hem in een bloempot gezet, nu was mijn schoonzuster al bijna 3keer overleden, en elke keer ging ze weer verder, ze was na een leven vol ziekte toch nog 95 geworden, ik dacht met de stervende vlinder, ook aan haar, was dit haar laatste groet, ze had niets met dieren, ik wel, de volgende dag was de vlinder dood, en kreeg via de app ook meteen het bericht dat ze was overleden, ik wist het al mijn gevoel. Mooi afscheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel veel kleine vlindertjes die als groep wegvliegen. Wat kan dat betekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. heel mooi,klopt helemaal en ook de kleuren combinatie, er is hier een vlinder die op de schouder van me zoontje ging zitten en bleef zitten ook als me zoontje ging lopen en daar voor zat hij op zijn hoofd. en deze vlinder komt elke keer terug,het is ons overleden zoontje die laat weten dat hij bij ons is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. deze vlinder wat ik al zei komt steeds terug en vlak bij me en blijft ook zitten als de kinderen dichterbij komen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een vlinder die op mijn rug komt zitten ik zag hem niet maar mijn buurvrouw wel

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Al 3 dagen op een rij een atalantavlinder rond mij. Dag 1 kwam hij op mij gevlogen en bleef even zitten toen ik in de tuin liep. Dag 2 zat ie op mijn muur en vandaag vloog ie weer door mijn tuin. Betekent dit iets?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Vanochtend kwam er een paar keer een witte vlinder op mij zitten, waarbij ik direct het gevoel had dat het een teken van boven was. Daarom op zoek gegaan naar wat de boodschap is, de site zegt dat Wit voor stilte reinheid waarheid liefde en tederheid staat maar weet daardoor niet wat het teken mij probeert te zeggen . Weet iemand dit of waar ik ermee over kan vinden ?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Tijdens mijn werk als kapster sprak ik met een klant over iemand die in een hospice ligt. En op dat moment kwam er een grote zwarte vlinder de salon binnen vliegen,deze vloog even de hele salon rond ik kreeg overal kippenvel en toen vloog de vlinder weer naar buiten naar de zon toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Had zojuist een heftig gesprek met mijn vader, waarna ik mijn kamer opliep en een zwart met rode vlinder rondvloog in rondjes om mijn lamp. Wat kan dit zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ben recent verhuist, uit elkaar gegaan. Na paar dagen in nieuwe huis te wonen, wou ik naar terras hier en zag ik een zwarte vlinder, volledig zwart. Weet niet wat het moet voorstellen, maar is enige waark wat schrik van heb.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mijn man is overleden in 2017. De oudejaarsavond wilde ik alleen zijn, ik wist niet hoe ik me zou gaan voelen.... Totdat er ineens, vanuit het niets, een vlinder boven de urn van mijn man op de muur zat..... Ik was niet alleen

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn 13 jaar oude Amerikaanse bulldog ligt buiten in het zonnetje op het balcon en de hele tijd een pikzwarte vlinder vond het best eng wat kan dit betekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Vandaag nieuws gekregen dat het niet goed gaat met m’n schoonvader.
    Hersenbloeding.
    Op dat moment wisten de dokteren nog niet hoe ernstig het is.
    Wij waren aan t opruimen in de tuin komt onze dochter daar ineens aan mama ik heb een paarse vlinder gezien.
    Ik mee en inderdaad deze zat op houtskool in de tuin. Niet veel later zat deze op haar vingertje. Toen dacht ik al dit is bijzonder. Ze is de enige kleindochter voor haar opi.
    Ik wist direct dat hij op deze manier afscheid van haar kwam nemen.
    Op dit moment dat ik het typ ligt hij in coma de hersenbloeding wil niet stoppen.
    Het moment met t vlindertje vond ik zo bijzonder dat is onbeschrijflijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik hoorde dat ik waarschijnlijk onvruchtbaar was op 22 maart, een bloedtest zou dit vaststellen, ik kreeg een paar dagen later, voordat ik uitslag uitgelegd kreeg van de arts, de bloeduitslagen in mijn dossier op internet, ik probeerde ze te lezen/begrijpen in mijn tuin eind maart, er kwam een groene vlinder voor mij vliegen en ging uiteindelijk op mijn onderbuik zitten, en heeft daar wel een kwartier gezeten, heb er foto’s van gemaakt, zo bijzonder, dit was het teken! Ik ben wel vruchtbaar. Een paar weken later op de dag dat ik de uitslag officieel te horen kreeg van mijn gynaecoloog, ben ik voordat ik daar heen ging bij een koffie tentje koffie to go gaan halen, en vloog een groene vlinder voor mij en die heeft eventjes bij mij gezeten terwijl ik mijn koffie opdronk. De gynaecoloog vertelde mij dat ik zonder medische hulp niet zelf zwanger kon worden. Zo verdrietig was ik! Een paar dagen later kwam ik erachter dat ik zwanger was, al 7.5 weken. De dag nadat ik te horen kreeg waarschijnlijk nooit zelfstandig kinderen te krijgen, ben ik zwanger geworden. De groene vlinder ( mijn lievelings kleur al mijn hele leven) was het kindje wat kwam vertellen maak je niet druk. Ik ben hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik hoorde dat ik waarschijnlijk onvruchtbaar was op 22 maart, een bloedtest zou dit vaststellen, ik kreeg een paar dagen later, voordat ik uitslag uitgelegd kreeg van de arts, de bloeduitslagen in mijn dossier op internet, ik probeerde ze te lezen/begrijpen in mijn tuin eind maart, er kwam een groene vlinder voor mij vliegen en ging uiteindelijk op mijn onderbuik zitten, en heeft daar wel een kwartier gezeten, heb er foto’s van gemaakt, zo bijzonder, dit was het teken! Ik ben wel vruchtbaar. Een paar weken later op de dag dat ik de uitslag officieel te horen kreeg van mijn gynaecoloog, ben ik voordat ik daar heen ging bij een koffie tentje koffie to go gaan halen, en vloog een groene vlinder voor mij en die heeft eventjes bij mij gezeten terwijl ik mijn koffie opdronk. De gynaecoloog vertelde mij dat ik zonder medische hulp niet zelf zwanger kon worden. Zo verdrietig was ik! Een paar dagen later kwam ik erachter dat ik zwanger was, al 7.5 weken. De dag nadat ik te horen kreeg waarschijnlijk nooit zelfstandig kinderen te krijgen, ben ik zwanger geworden. De groene vlinder ( mijn lievelings kleur al mijn hele leven) was het kindje wat kwam vertellen maak je niet druk. Ik ben hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hebben egt kleine zwarte vlinders ook betekenissen of alleen grote vlinders

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Mijn schoondochter kreeg een zwarte vlinder binnen toen haar oma was overleden..vorig jaar overleed mijn man en vandaag zat er een zwarte vlinder op haar arm terwijl ze aan het stofzuigen was

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Er zat een zwart rode vlinder op mijn balkon is even blijven zitten weet misschien iemand daar de betekenis van alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wie kan mij vertellen wat de spirituele betekenis is van een zwarte vlinder?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. wat als de vlinder 3 kleuren heeft? moet ik dan de betekenissen combineren? (bijv volledig zwart met oranje en witte vleugels)

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Ik heb een vraag
    DER vlieg al 3 dage zo'n of geen zon een witte vlinder om me heen en door me tuin
    Wat betekend da gr loes

    BeantwoordenVerwijderen

Onthoud dit...